Institut za moderno obrazovanje se potvrđuje kao lider obrazovanja budućnosti: April u znaku međunarodnih projekata u sferi modernih praksi
Tokom meseca aprila Projektni centar Instituta za moderno obrazovanje sproveo je u doslednom stilu nove projekte koji su obuhvatili različite aspekte moderne edukacije i time napravili korak napred ka utemeljivanju savremenih praksi u svet savremenog obrazovanja.
I ove godine IMO se može pohvaliti velikim brojem projektnih aplikacija koje su predate u februarsko-martovskom roku 2022.
IMO je tokom aprila sproveo impozantan broj novih projekata koji su bili međunarodnog i regionalnog karaktera, organizovao edukativne seminare za nastavnike, uspostavio nove međunarodne saradnje u okviru Erasmus+ projekata, koji se tiču najsavremenijih tokova u obrazovanju, primene edukativnih tehnologija, problematike digitalnog obrazovanja i inkorporiranja nekonvencionalnih pristupa u svoj edukatorski rad.
Projektni centar je ove godine imao nekoliko ciljeva:
- da u što većoj meri osamostali LEA ustanove i škole u procesu razvoja projektnih ideja, pripreme projektnih predloga i traženja partnera;
- da fokusira sopstvene snage na pripremu projektnih predloga za krovne institucije – LINKgroup i IMO;
- da proširi spisak pouzdanih partnera sa kojima ulazi u projekte; OVDE;
- da se vodi idejom kvaliteta projekata više nego kvantitetom
Impozantan broj projektnih predloga koji su prijavljeni najbolje govori o trudu da se postignu navedeni ciljevi: 7 projekata za LINKgroup i 5 projekata za IMO.
Na ovaj način LINKgroup i IMO, pored toga što usvajaju najaktuelnija znanja iz sveta obrazovanja budućnosti i primenjuju ih u svojoj nastavnoj praksi, aktivno učestvuju u kreiranju evropske i globalne edukatorske scene.
Završen Erasmus+ rok za KA1 i KA2 projekte 2022
Teme predatih aplikacija iz domena školskog obrazovanja su: STEM i cirkularna ekonomija, rešenja za učenje zasnovano na igri, promocija ekološki odgovornog ponašanja, preduzetničke kompetencije za učenike, učenje o biodiverzitetu kroz ekološku akciju, prevencija kognitivnog preopterećenja u obrazovanju, rad sa nadarenim učenicima, zamke onlajn-kupovine, kinestetičko učenje i STEM, posmatranje prirodnih opasnosti, te učenje o predrasudama i stereotipima.
Projektne aplikacije iz oblasti visokoškolskog obrazovanja obrađuju teme: emocionalno angažovanje studenata u onlajn-okruženju, preduzetnički orijentisane visokoškolske ustanove, umrežavanje i transfer znanja, potencijal umetnosti u pomoći zajednicama i pojedincima da prevaziđu probleme današnjice, umrežavanje kulture sa obrazovanjem i IKT sektorom – AR i VR, kulturno nasleđe i kolaborativna kreativnost, ekonomski otisak kulturnog i kreativnog sektora, te zapošljavanje i osnivanje sopstvenog biznisa u CCI.
Veliko nam je zadovoljstvo što su u ovom roku naše gimnazije i ITHS u potpunosti samostalno pripremili ukupno devet projektnih predloga (Savremena gimnazija pet, International School tri i ITHS jedan).
U ovom roku smo se trudili da budemo mentori Savremenoj osnovnoj školi, koja je predala tri projektna predloga, a Fakultet savremenih umetnosti je samostalno pripremio jedan projekat, dok su dva pripremljena u saradnji sa Projektnim centrom.
Rezultati rada uloženog u pripremu ovih 26 projektnih predloga će se, kako je najavljeno, znati tokom leta. Verujemo i nadamo se da ćemo na jesen moći da vas obradujemo novim projektima koji su dobili finansiranje i neke od vas uključimo u projektne timove.
Zahvaljujemo svim koleginicama i kolegama koji su vredno učili, radili, stvarali, umrežavali se i svojim idejama davali kreativni doprinos napretku obrazovanja, kod nas i u drugim evropskim zemljama.
„Behave Your Prints”: Odgovorna i korisna upotreba tehnologije
Institut za moderno obrazovanje je dobio podršku od Evropske komisije da u okviru programa Izgradnja kapaciteta u oblasti mladih realizuje projekat „Behave Your Prints”. Institut će, kao vodeći partner, pomoću pet organizacija iz Evrope: „EUTA” iz Češke, „Smart Idea” iz Slovenije, „Beyond Barriers” iz Albanije, „Mensa Crne Gore” i „Edukopro” iz Bosne i Hercegovine, sprovesti projektne aktivnosti tokom 2022. i 2023. godine. Prvi sastanak projektnog menadžment tima održaće se u Beogradu 30. i 31. maja, kada će se utvrditi procedure, alati i vremenski okviri radi što efikasnije organizacije projektnih aktivnosti koje nas dovode do produkcije inovativne metodologije i obrazovnog priručnika.
Kakva je svest današnjih tinejdžera o važnosti digitalnog otiska?
Današnji tinejdžeri koriste mnoštvo digitalnih alata da dokumentuju svoj život na internetu, ali nisu svesni koliko su digitalni otisak i digitalna reputacija važni za njihovu buduću profesionalnu reputaciju i karijeru. Ovim projektom želimo da podržimo mlade (14–18) da postanu aktivni građani u digitalnom društvu, tako što će učestvovati na mreži odgovorno i ponašati se korektno, kako bi zaštitili svoju onlajn-reputaciju u korist svoje profesionalne i socijalne budućnosti. Tokom projekta, eksperti iz oblasti edukacije mladih na mreži kreiraće inovativnu metodologiju, kao i obrazovni priručnik koji će pomoći svima koji se bave edukacijom mladih da ih na zanimljiv i kreativan način podstaknu na odgovorno ponašanje na mreži.
Ceo projektni tim se raduje i sa nestrpljenjem očekuje početak projektne realizacije i susreta u Beogradu!
„CARE2LEARN”: Uspešno započet prvi Erasmus projekat Savremene osnovne škole za mališane i roditelje!
Uz entuzijazam i nemerljivu ljubav prema deci, održan je prvi sastanak partnera u Zagrebu, kojem su prisustvovali i predstavnici Savremene osnovne škole! Usaglašeni su stavovi u vezi sa pitanjima koja se tiču projekta i vreme je provedeno u konstruktivnim razgovorima.
Ova saradnja se realizuje sa partnerima iz Hrvatske i sa Kipra kroz program „Erasmus+”. Glavni cilj projekta „CARE2LEARN”, čiji je koordinator Udruženje roditelja „Step by step”, jeste da kroz gejmifikaciju, odnosno zajedničke aktivnosti, deca predškolskog uzrasta i roditelji razviju veštine koje će ih pripremiti za sledeći korak – polazak u osnovnu školu.
Jedan od ishoda projekta će biti i mobilna aplikacija koja će roditeljima davati savete u vezi sa aktivnostima kojima mogu da se bave sa decom da bi kod njih razvili neophodne kompetencije. Zvuči korisno, zar ne? Uključite se i vi i dajte svoje stručno mišljenje, kao učitelj ili kao roditelj, kako bismo zajedno kreirali „test spremnosti za školu” i pripremnu mobilnu aplikaciju!
Prvi projektni sastanak u vezi sa projektom „CARE2LEARN” je održan u Zagrebu, Hrvatska, od 19. do 21. decembra 2021. Tri člana projektnog tima prisustvovala su ovom međunarodnom sastanku, koji je označio početak projekta.
Motivisani smo za pronalaženje novih načina koji će pomoći deci i roditeljima da spremni započnu novo poglavlje i široko otvore vrata obrazovanja!
Projekat „SpeakER” – moderni nastavni materijali za nastavu jezika
Multinacionalni projekat „SpeakER” okupio je krajem januara partnere iz Belgije, Francuske, Španije, Rumunije i Grčke u španskom gradu Malaga. Konačno se ukazala prilika da se partnerske organizacije koje rade na ovom projektu sastanu uživo, naprave reviziju dosadašnjeg rada i definišu dalje korake. Škola stranih jezika „Babel” pokazala se kao izuzetan domaćin tokom jednonedeljnog boravka u Malagi.
U prijatnoj španskoj klimi i prijateljskoj multikulturalnoj atmosferi, boravak u Malagi su obeležili brojni konstruktivni sastanci, na kojima se govorilo o onome što je dosad učinjeno tokom pripreme projekta, kao i o daljim koracima. Više možete pročitati ovde.
Projekat „SpeakER”, koji sprovodi ITHS, a finansira francuska nacionalna agencija, usmeren je na podsticanje višejezičnosti i mekih veština na kursevima stranih jezika koncipiranim kao „Escape Rooms”. Ove igre će se sastojati od scenarija u kojima će učenici razvijati veštinu čitanja, pisanja, slušanja i govora na stranom jeziku rešavanjem jezičkih zagonetki, dekodiranjem pisanih i audio poruka, komuniciranjem na ciljanom jeziku i istraživanjem okruženja punog izazova i tragova kako bi „pobegli” iz sobe.
Predstavljamo vam rezultate projekta „SpeakER”.
Ovde možete preuzeti resurse za jezičku nastavu (problem solving i Escape Rooms) na engleskom jeziku, dok resurse na srpskom jeziku možete preuzeti ovde.
- Booklet „ER and languages: a perfect match?”;
- Creation box;
- Colleciju 300 enigmi: tipovi i primeri;
- Guide „Animation of a pedagogical ER for language education”;
- 50 scenarija;
„The art of dBiasing”
Već smo ušli u drugu godinu realizacije ambicionznog projekta “dBias”, koji nastoji da unapredi komunikaciju između nastavnika i učenika, kroz širenje svesti o kognitivnim pristrasnostima koje svim imamo, a koje stoje na putu dobrog razumevanja.
Stručni timovi Instituta za moderno obrazovanje i naših evropskih partnera pripremili su scenarije za video materijale, kojima će biti prikazane životne situacije u kojima se prepoznaju pristrasnosti. Scenariji su osmišljeni tako da nam prikažu moguće ishode ovakvih situacija, koje često mogu biti vrlo konfliktne i imati negativne posledice.
Nadamo se da ćemo uskoro moći da vas pozovemo da “testirate” koliko ste podložni pristrasnostima, a o planu koraka koji nas do toga vodi dogovaraćemo se na predstojećem sastanku projektnog tima u Sofiji kojima se mnogo radujemo!
Detaljnije o prethodnom dBias sastanku u Gentu u Belgiji, možete pogledati ovde .
IMO vam predstavlja interesantan infografik o pristrasnostima koji je nastao u okviru projekta „dBias”.
Poseta nastavnika ITHS-a srednjoj tehničkoj školi Šiška u Ljubljani, u okviru projekta MIR
U okviru Erasmus+ projekta MIR, tokom posete Srednjoj tehničkoj školi „Šiška” u Ljubljani, naši nastavnici imali su priliku da prate realizaciju praktične nastave i vežbi iz oblasti mehatronike.
Nakon toga posetili su CPI (Centar za stručno usavršavanje nastavnika u Sloveniji) kako bi se upoznali sa tamošnjim obrazovnim sistemom i načinom pružanja podrške nastavnicima i predstavili ITHS. Naši predavači su takođe posetili Katedru za robotiku na ljubljanskom Elektrotehničkom fakultetu.
Više o ovoj poseti možete pogledati ovde.
„Digitalni Sokrat”
„Digitalni Sokrat” je onlajn-radionica koju je 24. marta realizovao projektni tim Instituta za moderno obrazovanje sa ciljem da srednjoškolskim profesorima približi savremene alate za modernu nastavu građanskog vaspitanja.
Preko 60 profesora građanskog, sociologije, filozofije i istorije iz cele Srbije imalo je priliku da se upozna sa digitalnim priručnikom za moderno građansko vaspitanje koje je tim IMO centra napravio u okviru projekta „Obrazovanje budućeg glasačkog tela o procesima donošenja odluka u demokratskim društvima kroz građansko vaspitanje: Suđenje Sokratu”, koji IMO realizuje uz pomoć američke ambasade, od oktobra 2021.
Ovaj didaktički toolkit za nastavu uključuje projekte i dodatne resurse u digitalnom formatu sa idejom da, rešavajući probleme (problem solving) i kritički razmišljajući, učenici unaprede svoje kompetencije i postanu samostalni kada je reč o učestvovanju u demokratskom društvu i procesima odlučivanja.
U opuštenoj atmosferi i kroz dinamičan razgovor, učesnici su zajedno sa profesorima analizirali savremene digitalne alate, nastavne materijale i projekte koji uključuju procese demokratskog donošenja odluka kod mladih.
Priručniku možete pristupiti ovde.
Srpski nastavnici prvi put na internacionalnom festivalu „Nauka na sceni”, održanom u Pragu
Svake dve godine, „Science on Stage Europe” organizuje najveći evropski obrazovni festival za STEAM nastavnike. Domaćin događaja uvek je druga zemlja. Ovogodišnji, 12. po redu festival održan je od 24. do 27. marta u Pragu, Republika Češka. Festival je okupio oko 350 STEAM nastavnika iz cele Evrope da podele i razmene svoje ideje i koncepte za uspešno naučno obrazovanje od osnovne do srednje škole.
Internacionalnom festivalu prethodio je prvi nacionalni festival „Science on Stage”, održan 18. septembra 2021. godine u Beogradu, u Savremenoj osnovnoj školi, a sproveo ga je Institut za moderno obrazovanje, zahvaljujući pokroviteljstvu LINKgroup obrazovnog klastera, koji je bio pokrovitelj puta i prve srpske reprezentacije STEAM nastavnika u Češku.
Više o nastupu srpske nastavničke delegacije na festivalu možete pročitati ovde.
Razmene, putovanja, radionice
Srednja škola za informacione tehnologije nastavlja sa radom na internacionalnim projektima objedinjenim Erasmus+ platformom. U okviru projekta „Together to a Better Technology” nastavnici škole su otputovali u Rumuniju kao gosti srednje škole LPS Brăila.
Naš tim nastavnika je zajedno sa internacionalnim partnerima izradio niz strategija i modela za bezbedno korišćenje interneta, koje će primeniti u nastavnom programu.
Više o rezultatima projekta možete pogledati ovde, kao i projektni video.