Pokrenut Brainfinity, jedinstveno takmičenje u problem solvingu i najveći STEAM događaj u regionu i šire
Kao sistem koji unosi inovacije u obrazovanje na našim prostorima, primenjujući i realizujući svetske metodičke trendove već više od dve decenije, LINKgroup je nakon pokretanja brojnih edukativnih ustanova na svim nivoima obrazovanja i obrazovnih servisa i instituta koji se zalažu za nekonvencionalne načine učenja sada odlučio da ode korak dalje u svojoj misiji.
Kompanija LINKgroup kroz Institut za moderno obrazovanje i uz podršku obrazovnih ustanova u okviru LINK edu Alliance osmislila je i realizovala Brainfinity, najveći STEAM događaj u regionu, inovativno takmičenje u problem solvingu za decu od petog do osmog razreda koja žele da ispitaju svoje znanje i veštine na nesvakidašnji način, koristeći savremenu tehnologiju i timski rad. Veliko interesovanje dece, roditelja i nastavnika za ovakav pristup usavršavanju pokazalo je perspektivnost Brainfinityja, koji već sada ima ozbiljne planove za budućnost.
Brainfinity – okosnica Četvrte industrijske revolucije, koja donosi reformu društva u celini
Prvobitno osmišljen kao takmičenje za decu petog razreda osnovne škole, Brainfinity se u roku od samo godinu dana, otkad je prvi put organizovan, proširio na starije osnovce uzrasta od petog do osmog razreda, a zbog velikog interesovanja plan je da se proširi i na starije učenike i studente. Pristup „mozga bez granica”, kako u slobodnom stilu možemo da prevedemo naziv ovog takmičenja, doživeo je pravu ekspanziju kad je reč o interesovanju ne samo kod dece već i kod njihovih roditelja, učitelja, nastavnika i profesora, što nam daje dodatni motiv da našu Brainfinity ideju razvijamo još više.
Zašto je Brainfinity preko noći pobrao ovoliko simpatija?
Ivan Anić, prof. matematike na Visokoj školi za informacione tehnologije (ITS), koji svojim studentima već dugi niz godina drži nesvakidašnja predavanja prateći suštinu gradiva koje propisuje Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja kao obavezno, ali menjajući njegovu formu, imao je teoriju da bi način predavanja koji on primenjuje, a koji podrazumeva projektno orijentisanu nastavu, trebalo što ranije da se usadi i deci, kako bi najmlađi od malih nogu učili da se pripremaju za život i tržište rada. Baš takav način rešavanja zadataka zainteresovao je mnoge.
Kroz Brainfinity je prof. Anić želeo da utiče na svest dece o značaju različitih aspekata života i da koliko god je moguće promeni njihove stavove o nauci, prvenstveno o matematici, jer se u dosadašnjem radu često susretao sa komentarima učenika poput onog čuvenog: „Šta će meni ovo u životu”.
„Naš sistem obrazovanja je i mene učio da će greška u računskom delu zadatka uticati na moju krajnju ocenu. Ali ocene više nisu najvažnije merilo znanja, jer učenjem kako da uče sputavamo decu da pokažu svoj pun potencijal. S druge strane, ako deca uče po šablonu, neće obratiti pažnju na druge stvari koje su životno mnogo važnije. Ovakva shvatanja moramo što pre da promenimo u društvu. Ja sam počeo od sebe i svoje učionice, a sada sve to preneo i na Brainfinity”, kaže Anić.
„Malo ljudi shvata koliko je važno da deca koriste sve resurse u 21. veku kako bi došla do pravog rešenja, u bilo kojoj sferi života. To je danas jednostavno pitanje opstanka. Jedna od prvih osoba koje su zainteresovale moje ideje kada je reč o reformi obrazovanja na ovakav način jeste prof. Valentin Kuleto, na čemu sam mu posebno zahvalan, jer sada zajedno menjamo sliku obrazovanja kod nas”, kaže Anić.
Mentalna igra za sve koji žele u njoj da učestvuju
Da bi bili deo Brainfinityja, učenici prvo kreiraju četvoročlanu ekipu, osmišljavaju njeno ime, prave logo i email ekipe. Kroz ovaj proces oni pokazuju svoje organizacione sposobnosti, timski rad, informacionu i estetičku pismenost, za šta dobijaju poene i pre samog početka takmičenja. Nakon toga ih čeka rešavanje problemskih zadataka pomoću korišćenja tableta, računara, telefona, pomoću Googlea ili prijatelja i izlaganje rešenja pred žirijem, što razvija njihov osećaj za javni nastup, jača njihove komunikacione sposobnosti, dodatno ih socijalizuje, a posebno pogoduje introvertnoj deci da izađu iz svoje zone komfora.
Cilj svakog zadatka koji se do sada našao na Brainfinityju je da razvije određene kompetencije kod dece kroz realne životne situacije. Oni su tako tražili najidealnije mesto za odmor u okviru datog budžeta, osmišljavali marketinšku promociju, bili u ulozi detektiva, tražili izgubljenog „prijatelja” i još mnogo toga.
Ove zadatke su rešavala deca na Brainfinity 2020 finalu, jedinom takmičenju u Srbiji na kom se zadatak našao u video-formi.
Sveobuhvatni razvoj je neophodna karika za uspeh svakog deteta
Ovakav način funkcionisanja ne dokazuje samo inovativnost Brainfinityja već i njegovu socijalnu odgovornost. Suština Brainfinityja je da utiče na sistem obrazovanja u Srbiji dajući svim prosvetnim radnicima, od vaspitača, preko učitelja, pa sve do nastavnika i profesora, odlične primere i ideje koje mogu da prenesu u svoja obdaništa, škole i na fakultete. Deca moraju da se uče da razmišljaju „svojom glavom”, ali mi i dalje vučemo suprotna uverenja kao jedan od repova staromodnog školstva.
Brainfinity primenjuje STEAM principe, koji kod dece podstiču razvoj nauke (science), tehnologije (technology), inženjerstva (engineering), umetnosti (arts) i matematike (mathematics), ali i druge akademske i životne veštine (medijsku pismenost, snalažljivost, proaktivnost, domišljatost itd.) koji će im pomoći da se snađu već na svojoj prvoj životnoj raskrsnici.
Korak dalje za napredak svih generacija
Iako pionir u svemu ovome, LINKgroup razmišlja da u budućnosti u Brainfinity uključi i učenike srednjih škola, kao i da svoj pristup što više približi nastavnicima, jer svaka promena počinje od njih.
To je već počeo da radi. U finalu prvog Brainfinityja nastavnici su tako rešavali posebne Brainfinity probleme, dok je ove godine u finalu za njih organizovano edukativno predavanje „U korak sa digitalnom prosvetnom revolucijom”. Brainfinity želi da promeni sliku obrazovanja malim koracima na koje će se drugi ugledati i da na taj način dođe do velikih rezultata.
„Mislim da je ovo sjajna prilika da naučimo kako da efikasnije i brže rešavamo probleme u timu, što će mi kasnije značiti za budući posao.”Vojin Prokopijević, učenik sedmog razreda
„Brainfinity nam je pružio mogućnost da se takmičimo u izazovima s kojima se nismo susretali do sada. Deca prikazuju sistematizovano znanje iz različitih oblasti koje ne mogu da prikažu na drugim vrstama takmičenja.”Suzana Drljača, nastavnica
„U Brainfinityju svi radimo zajedno, jer ne može ništa da funkcioniše ako ne komuniciramo, ako nismo ujedinjeni i ako se ne dogovaramo.”
Katarina Banjac, učenica 5. razreda
„Veliko mi je zadovoljstvo što je moja ekipa učestvovala na Brainfinityju, takmičenju koje promoviše STEAM predmete i problemsko razmišljanje. Sve ono što pomaže učenicima da se snalaze na tržištu rada.”
Sanja Ječmenica, nastavnica
Brainfinity je nastao isključivo iz želje da se obrazovanje u Srbiji pomeri na viši nivo, a utisci učenika i nastavnika nesumnjivo pokazuju da smo na pravom putu.